Πρόσφατα σχόλια

FORUM: ΝΕΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΕΙΣ

PFF Lists Garrett Bradbury as Vikings' Worst Draft
NsdSdsf 23.11.2021 9:35
Fresh new 3rd Quarterback Includes No NFL Wins
NsdSdsf 23.11.2021 9:34
On the lookout again upon the Detroit Lionshistori
NsdSdsf 23.11.2021 9:33
Kadarius Toney Can Assistance the Passing Activity
NsdSdsf 23.11.2021 9:31
The Washington Soccer Team 2021 draft course is in
NsdSdsf 23.11.2021 9:30
The Close of Zach Ertz's Eagles Operate Demanded i
NsdSdsf 23.11.2021 9:29
3 motives why OBJ will even now be upon the Browns
NsdSdsf 23.11.2021 9:28
George Kittle speaks around 49ersQB circumstance
NsdSdsf 23.11.2021 9:27
Kyrie 6 EP Black Red BQ4631-002
nike9595 2.11.2021 3:33
Yankees' DJ LeMahieu Scratched From Starting Lineu
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:44
Fernando Tatis Jr. Can take Trevor Bauer Deep, Tau
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:43
Newbie Mekhi Becton Is made up of Presently Stated
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:43
Barcelona's Griezmann Fixed in the direction of be
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:42
Vrabel 'Absolutely Enthusiastic' toward Insert Jon
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:40
Jaguars Fixed In the direction of Generate toward
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:40
Ja'Marr Chase Functions With Previous All-Qualifie
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:40
Peyton Manning Clears the Air upon How he Qualifie
tyydtgfHdrygtdft 8.10.2021 6:37
Απ:Συνταγές light
cekkekarze@biyac.com 9.9.2021 12:20
Απ:Σχολιάζουμε στον κατάλληλο χώρο!
cekkekarze@biyac.com 9.9.2021 12:13
Απ:Φωτογραφίες στα σχόλια των συνταγών μας ( Ν...
cekkekarze@biyac.com 9.9.2021 12:12
Περισσότερα...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

Μελιτζάνα

Αξιολόγηση Χρήστη: / 3
ΧείριστοΆριστο 

Η μελιτζάνα αναπτύχθηκε στην Ινδία και πρωτοκαλλιεργήθηκε στην Κίνα τον 5ο αιώνα πΧ. Στην Ευρώπη ήρθε τον 14ο αιώνα και πιο συγκεκριμένα στην Ιταλία, από όπου γρήγορα εξαπλώθηκε σε ολόκληρη

 την ήπειρο. Εξ αιτίας της πικρής γεύσης της άργησε να χρησιμοποιηθεί στη μαγειρική και μέχρι τον18ο αιώνα τη χρησιμοποιούσαν ως διακοσμητικό. Με τη ανάπτυξη όμως ποικιλιών με λιγότερη πικράδα, η μελιτζάνα σύντομα βρήκε το ρόλο της στην μαγειρική και σήμερα αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα λαχανικά του καλοκαιριού.

Κυριότερες ποικιλίες στην Ελλάδα είναι του Λαγκαδά . Η τσακώνικη με μακριούς καρπούς μοβ χρώματος και Σύρου, μία πρώιμη ποικιλία με τους μεγαλύτερους καρπούς που φτάνουν και τα 300 γραμ και το χρώμα τους είναι σκούρο μοβ.
Στη Κρήτη καλλιεργείται το 50% της εγχώριας παραγωγής.
Η μελιτζάνα κυριαρχεί σε πιάτα των χωρών της Μεσογείου. Ο κλασικός Ελληνικός μουσακάς  και  τα παπουτσάκια, η Ιταλική μελιτζάνα με παρμεζάνα και το Τούρκικο  Ιμάμ μπαϊλντί  είναι από τα πιο γνωστά. Γίνεται επίσης ψητή, τηγανιτή, βραστή, σαλάτα και στο ξύδι (τουρσί).

 Πως διατηρείται η μελιτζάνα; Πώς μαγειρεύεται;

Η μελιτζάνα, όταν φυλάσσεται, δε θα πρέπει να τυλίγεται σε πλαστικό κάλυμμα, διότι την εμποδίζει από το να «αναπνέει» και μειώνει τη φρεσκάδα της.

Η μελιτζάνα μπορεί να μαγειρευτεί με πολλούς τρόπους: βράσιμο, ψήσιμο, τηγάνισμα. Επειδή έχει την ιδιότητα να απορροφά σα σφουγγάρι το λάδι, δοκιμάστε να την αλείψετε με κουρκούτι, ώστε να μειωθεί η απορροφούμενη ποσότητα ελαίου.

Παρόλο που η μελιτζάνα τρώγεται και με τη φλοίδα της, όταν αυτή είναι σκληρή, όπως στις μεγαλύτερες σε μέγεθος μελιτζάνες ή τις λευκές, μπορείτε να την ξεφλουδίσετε.

Για να μαλακώσετε την υφή της μελιτζάνας και να μειώσετε τη φυσική πικρότητα που έχει, μπορείτε να κάνετε τη μελιτζάνα να «ιδρώσει», ρίχνοντας αλάτι, αφού την έχετε τεμαχίσει, και αφήνοντάς τη για περίπου μισή ώρα. Με τη διαδικασία αυτή θα αποβληθεί μέρος της υγρασίας της και θα την κάνει να απορροφήσει λιγότερο λάδι κατά το μαγείρεμα. Το μεγαλύτερο μέρος του αλατιού μπορεί να απομακρυνθεί, ξεπλένοντάς το λαχανικό.

 Αντιοξειδωτική δράση - καρδιοπροστατευτικός ρόλος.

 Η αντιοξειδωτική δράση της επικεντρώνεται σε μία ανθοκυανίνη, την  nasunin. Πειράματα σε ζώα έδειξαν ότι η ουσία αυτή προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα από την οξειδωτική δράση των ελευθέρων ριζών. Είναι γνωστό ότι οι ελεύθερες ρίζες υπάρχουν και δημιουργούνται από διάφορες αιτίες (άγχος, τροφή, υπεριώδης ακτινοβολία, μόλυνση ατμόσφαιρας κα) στο σώμα μας. Μπορούν και επιτίθενται είτε στην κυτταρική μεμβράνη των κυτάρρων (και πιο συγκεκριμένα στο λιπιδικό τους τμήμα) είτε στον πυρήνα αλλάζονται το γενετικό τους υλικό. Έτσι γίνεται φανερό ότι οποιαδήποτε ουσία που εμποδίζει την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών αποτελεί ουσιαστικά έναν τύπο «ασπίδας» του οργανισμού μας. Στα πλαίσια λοιπόν αυτά και η μελιτζάνα ανήκει στην κατηγορία εκείνη των τροφών που πρέπει να καταναλώνονται σε αφθονία καθώς προάγει τον αμυντικό μηχανισμό του σώματος μας κατά της επικίνδυνης δράσης των ελευθέρων ριζών.

Παράλληλα, πειράματα  επίσης σε ζώα έδειξαν ότι η κατανάλωση χυμού μελιτζάνας μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Μάλιστα βρέθηκε ότι η υποχοληστερολαμική αυτή δράση δεν οφείλεται μόνο στην nasunin, αλλά και σε άλλες ουσίες (κυρίως τερπένια), αλλά και στην καλή περιεκτικότητά της σε διαιτητικές ίνες,  που βρίσκονται στο λαχανικό αυτό. Συνεκτιμώντας και την αντιοξειδωτική της δράση, παράλληλα με την υποχοληστερολαιμική, στοιχειοθετούμε τον καρδιοπροστατευτικό ρόλο της μελιτζάνας που πολλοί επιστήμονες διατείνονται σήμερα.

Εγκεφαλικές λειτουργίες

Η μελιτζάνα είναι ένα τρόφιμο που προάγει την καλή λειτουργία του εγκεφάλου μας. Εμποδίζει την υπεροξείδωση των λιπών ( από τις ελεύθερες ρίζες) των εγκεφαλικών κυττάρων προασπίζοντας την ακεραιότητα και τη λειτουργική δομή τους. Παράλληλα αποτελεί καλή πηγή Mg, ενός ιχνοστοιχείου που φαίνεται να προάγει την καλή λειτουργία του εγκεφάλου. (Στο Mg αποδίδονται εν μέρει και οι αυξημένες ανάγκες ατόμων με στρες πχ. μαθητών σε περίοδο εξετάσεων για σοκολάτα). Έτσι μία μερίδα μελιτζανοσαλάτα περιέχει 25 περίπου mg Mg, δηλαδή το 10% των ημερήσιων αναγκών μας. Τέλος η μελιτζάνα είναι καλή πηγή βιταμινών συμπλέγματος Β και κυρίως θειαμίνης, νιασίνης, φυλλικού και πυριδοξίνης, βιταμινών που έλλειψή τους σχετίζεται  με διαταραχές του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος και συνεπώς και του εγκεφάλου.

Διατροφικοί συνδυασμοί με μελιτζάνα

Μελιτζανοσαλάτα.  Ελαιόλαδο, μελιτζάνα, σκόρδο : τροφές που κάθε μία από μόνη της έχει ιδιαίτερη αντιοξειδωτική αξία, πολύ δε περισσότερο εδώ όπου «παντρεύονται» σε ένα φαγητό. Η μελιτζανοσαλάτα, εκτός από την ιδιαίτερη δροσιστική της γεύση έχει έναν ακόμα λόγο ύπαρξης στο καλοκαιρινό μας τραπέζι : το γεγονός ότι προάγει την υγεία του καρδιοαγγειακού μας συστήματος.

Μουσακάς. Αν και διαφέρει ο τρόπος παρασκευής του από περιοχή σε περιοχή και από σεφ σε σεφ, αποτελεί την καλοκαιρινή φαντασίωση των περισσότερων διαιτώμενων. Ντομάτα, σκόρδο, μπαχαρικά και άλλα βότανα που χρησιμοποιούνται τονώνουν μαζί με τη μελιτζάνα την αντιοξειδωτική προστασία του φαγητού αυτού, που αν και πλούσιο σε θερμίδες δεν θα πρέπει να λείπει από το καλοκαιρινό  διαιτολόγιο, ακόμα και των ατόμων που κάνουν δίαιτα (για πολλούς λόγους που είναι θέμα του σημερινού άρθρου). Το τηγάνισμα της μελιτζάνας επιβαρύνει όχι μόνο θερμιδικά το φαγητό αυτό, αλλά και με λιπαρά και μάλιστα κορεσμένα, εξ αιτίας της ιδιότητας της μελιτζάνας να απορροφά μεγάλες ποσότητες λαδιού.  Συστήνεται ψήσιμο αντί για τηγάνισμα..

Ορεκτικά με μελιτζάνα και τυρί.  Ο συνδυασμός αυτός αν και είναι εξαίρετος γευστικά δεν αποτελεί καλή πρόταση όσον αφορά τη θρεπτική του αξία. Αυτό συμβαίνει γιατί το οξαλικό οξύ της μελιτζάνας δεσμεύει ποσότητα Ca που υπάρχει στο τυρί, μειώνοντας έτσι την απορρόφηση του από το έντερο. Μάλιστα σε άτομα που λαμβάνουν συμπλήρωμα Ca για λόγους υγείας (πχ οστεοπόρωση) συστήνεται να τα καταναλώνουν 2-3 ώρες μετά από γεύμα που περιέχει μελιτζάνα, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή απορρόφηση.

Συμπερασματικά η μελιτζάνα αποτελεί μία ιδανική δροσιστική τροφή για το καλοκαίρι καθώς περισσότερο από το 90% της περιεκτικότητάς της είναι νερό. Παράλληλα έχει ισχυρά αντιοξειδωτική δράση και συνδυάζεται θρεπτικά καλά με ελαιόλαδο σκόρδο, ντομάτα και άλλα λαχανικά. 

Βικιπαίδεια, Αναστάσιος Παπαλαζάρου (διαιτολόγος- διατροφολόγος), barbastathis.com 

Μεταφορά στην κορυφή